Gezonde levensstijl, makkelijk verzekerd

Gezonde levensstijl, makkelijk verzekerd

Een aantal verzekeringen hebben direct en indirect te maken met je gezondheid. Zo is er uiteraard de verplichte zorgverzekering, maar ook een uitvaartverzekering is hier een voorbeeld van. Veel verzekeraars willen niet voor onvoorziene verrassingen komen te staan en vragen je om een medische keuring uit te laten voeren. Wil je een verzekering afsluiten, dan kun je dit niet doen zonder dit papier bij te voegen. Maar hoe heeft je levensstijl invloed op de hoogte van je verzekeringen?

De medische keuring

Een medische keuring wordt uitgevoerd door een dokter. Deze zal alle aspecten van jouw gezondheid bestuderen. Je krijgt een aantal vragen die je moet beantwoorden en je krijgt een lichamelijk onderzoek. Naar aanleiding van de uitslag van de keuring wordt je premie dan bepaald. Je levensstijl heeft dus direct invloed op de kosten voor je verzekering. Een uitvaartverzekering zal duurder zijn als je een roker bent, simpelweg om de reden dat de kans groter is dat je komt te overlijden. De premie voor je zorgverzekering is ook hoger als je meer zorg nodig hebt. Dit alles is goed te begrijpen, maar voor jou soms nadelig.

Hoe kun je je levensstijl aanpassen?

Wil jij graag een uitvaartverzekering afsluiten of je zorgverzekering vernieuwen, dan is het dus zaak dat je goed door de keuring komt. En het is nooit te laat om je levensstijl aan te passen. Hier vind je alvast een paar tips waarmee je snel gezonder kunt worden.

  • Geen stress: heb je een druk leven en ondervind je daarin veel stress? Dan zal je je snel beter voelen als je je stressgehaltes vermindert. Ga mediteren, ga naar de sauna, laat acupunctuur uitvoeren of doe een mindfulness cursus. Uiteraard is het het beste als je de oorzaak van de stress uit je leven weet te verwijderen. Stress kan de aanstichter zijn van een groot aantal gezondheidsklachten.
  • Goed slapen: tijdens de nachtrust kan ons lichaam zich resetten en herstellen. Een mens heeft gemiddeld 7 tot 9 uur slaap nodig per nacht. Krijg je dit niet, dan kan je lichaam niet goed functioneren waardoor je kwaaltjes zal gaan ervaren. Daarnaast wordt slecht slapen vaak geassocieerd met overgewicht en depressie.
  • Genoeg drinken: door voldoende te drinken houd je je lichaam gehydrateerd. Water is een essentiële bron van vocht, maar ook (groene) thee en koffie staan tegenwoordig op de lijst van de gezondheidsraad. Probeer dagelijks minstens 1,5 tot 2 liter water te drinken. Je spijsvertering zal beter werken, je organen worden er gezond van en je lichaam kan alle afvalstoffen veel beter afvoeren.
  • Gebalanceerd eten: voedsel is de brandstof voor je lichaam. Je hebt dagelijks een bepaald aantal vezels, vitaminen, vetten, mineralen en eiwitten nodig om je lichaam gezond te houden. Een goed werkend lichaam kan aanslagen van buitenaf beter aan en dus is een gebalanceerd dieet essentieel. Probeer van alles voldoende binnen te krijgen en je merkt direct resultaat.
  • Voldoende bewegen: als laatste is beweging natuurlijk erg belangrijk. Een half uurtje per dag is voldoende om op gewicht te blijven en om de kans op bepaalde ziektes te verminderen. Neem daarom vaker de fiets in plaats van de auto, stap eerder uit de bus, doe een extra rondje met de hond of neem de trap in plaats van de lift. Op deze manieren zal je ook tijdens je medische keuring veel gezonder zijn en overkomen.