De traps

De traps De musculus trapezius ook wel de monnikskapspier genoemd, vanwege zijn vorm. De functie van de trapezius of trap(s) voor kort is om de gehele schoudergordel en de schouderbladen op te tillen. Verder helpen ze bij het draaien van je hoofd. De traps verbinden de nek, schouders en de latissimus spieren(lats)met elkaar. Training Wanneer je de traps traint zul je dus ook altijd de schouder mee trainen. De traps werken precies in tegengestelde beweging van de lats. Dit betekent

Read more

Bovenste spieren

Hammer curl Pak een dumbbell in de hand en laat de arm gestrekt omlaag hangen. Houd de dumbbell vast zodat de palm naar binnen gedraaid is (alsof je een hamer vast hebt, vandaar Hammer curl). Buig de arm omhoog tot het hoogste punt en laat het gewicht weer naar de start positie zakken. Reverse curl Pak een barbell met een overhand greep en laat het voor je benen hangen. Houd de greep schouderwijd en de ellebogen in de zij gedrukt.

Read more

Woordenlijst – Betekenissen

Op  achmea health centers komen veel termen en Engelse woorden voor. Dit is onvermijdelijk bij een sport die internationaal veel  aanhang heeft.In deze lijst zullen woorden uitgelegd worden, zodat teksten op deze site beter begrepen worden. Sommige zullen met een foto uitgelegd worden. Bankje: Een sporttoestel waar men op kan liggen en zitten om een oefening uit te voeren. De meeste bankje zijn verstelbaar in verschillende posities. Barbell: Bargreep/ Barkabelgreep: Bench press bankje: Een bankje met een steun aan beide

Read more

Zwakke Spieren Trainen

Wanneer men het lichaam traint zullen er altijd spieren zijn waarbij de ene kant minder groot is als de andere kant. Ook dat de ene spiergroep sneller groeit dan de andere. Bijvoorbeeld de biceps die sneller groeien dan de triceps. Voor normale fitness-sympathisanten is dit geen groot probleem. Echter wanneer je aan bodybuilding doet, en voornamelijk aan wedstrijd bodybuilding kan dit wel een groot probleem zijn. Je lichaam moet namelijk zoveel mogelijk symmetrisch en in goede verhoudingen zijn. Dat is

Read more

Rekken en Strekken

Rekken en strekken is een van de meest genegeerde onderwerpen van fitness en bodybuilding. Dit komt omdat de meeste fitnessers en bodybuilders zich teveel concentreren op de training zelf. In plaats daarvan zouden ze even veel tijd moeten besteden in de warming up en het rekken en strekken. Dit komt uit eindelijk ten goede aan de resultaten. En toch is rekken en strekken een van de meest natuurlijke dingen om te doen. De meeste mensen beginnen hun dag met rekken

Read more