Eet meer groente en fruit

Je kent het wel: ‘eet twee stuks fruit en twee ons groente per dag’. Uit een Brits onderzoek is gebleken dat dit juist niet voldoende is. Volgens de onderzoekers is het verstandig om méér dan deze jarenlange geldende regel te eten.

Voordeel van groente en fruit eten
Mensen die meer dan zeven porties fruit en groente per dag nuttigen, hebben 42% minder kans om voortijdig te overlijden dan mensen die dit niet doen. Als je vijf tot zeven porties per dag eet, wordt deze kans 36% minder. Daarnaast is bewezen dat de hoeveelheid groente en fruit die je dagelijks nuttigt in verband staat met een verminderde kans op kanker en hart- en vaatziekten.

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid
De Wereldgezondheidsorganisatie heeft in 1990 geadviseerd dat de minimale inname van groente
en fruit 400 gram per dag moet zijn. Nederland, het Voedingscentrum, heeft dit destijds vertaald naar
twee ons groente en twee stuks fruit. Landen als Japan en Canada geven aan dat het beter is om zeven
porties meer te eten. Frankrijk spant de kroon, en beveelt 10 porties per dag aan.

Nationaal advies
Als er meer bekend is over het perfecte aantal porties groente en stuks fruit, zal het Voedingscentrum het advies aanpassen. Dit vinden ze nu nog niet nodig, aangezien het voor de meeste mensen al lastig is om daadwerkelijk die 2 ons en twee stuks groente en fruit te nemen. Momenteel houdt slechts 5% van de Nederlandse bevolking zich aan dit advies. Daarbij komt dat 1% van de kinderen aan de norm voldoet. Het Voedingscentrum geeft aan dat eerst de huidige standaard nagestreefd moet worden, alvorens de verhoging van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid zal plaatsvinden.

Afwisseling
Het is wel belangrijk dat je zorgt voor afwisseling in het eten van fruit en groente. Op deze manier kun je
optimaal profiteren van al het goeds dat de voeding je te bieden heeft. Fruit en groente bevatten veel water,
waardoor jij je vochtbalans op peil kunt houden. Door het aantal vezels dat je nuttigt, wordt ook de darmwerking gestimuleerd. Dit zijn essentiële factoren voor een gezond lichaam.

Eet meer groente en fruit!
Om toch aan de minimale aanbevolen dagelijkse hoeveelheid te komen, is er een aantal tips. Dankzij deze tips kun jij groente en fruit gemakkelijk toevoegen aan je dagelijkse voedingsmomenten.

Tien tips om meer groente en fruit te eten!
Nog niet overtuigd? Dit zijn tien tips waardoor het eten van groente en fruit leuk wordt!

1. Kleur en textuur. Groente en fruit zijn kleurrijk en in veel gevallen mooi om te zien. Leg het op je bord en er ontstaat een waar feestje!

2. Fruitschaal. Plaats je fruitschaal op een opvallende plek. Als je het fruit ziet, ga je het vast eten!

3. Ontbijt. Ontbijt met cruesli of havermout en voeg fruit toe voor een heerlijk frisse smaak.

4. Weinig calorieën. Groente en fruit bevatten van nature weinig calorieën.

5. Veel variatie. Omdat er zoveel verschillende soorten groente en fruit zijn ben je nooit klaar met ontdekken. Zo gaat het ook niet vervelen én blijf je gezond eten!

6. Snelle snack. Het is ideaal om even een stuk fruit of groente mee te nemen naar je werk. Het kost je
vrijwel geen voorbereiding om het te kunnen eten en je hebt een heerlijke snack bij de hand. Ideaal!

7. Leuke hobby. Wellicht heb jij een druivenboom of een tomatenplant in je achtertuin. Hoe leuk is het om
je zelfgekweekte groente en fruit te eten?

8. Minder ziekterisico. Dankzij de vitaminen en mineralen in groente en fruit voel jij je gezond en energiek!
Ook kun je het risico op verschillende ziektes verlagen.

9. Fruitijsjes. Maak ijsjes van fruit, gezond én lekker!

10. Gemakkelijk! Het is zo gemakkelijk om groente en fruit te eten. Je hoeft namelijk niet alles vers te halen ente bewerken, maar het is in veel varianten beschikbaar: bevroren, gedroogd, ingeblikt en als sap.